Boost dit helbred med ingefær-te

Ingefær-te er faktisk ikke en te, men derimod en varm drik, hvor afkog af ingefær er hovedingrediensen. Jeg elsker denne nye tilføjelse til min kost, da det er en fantastisk måde at booste dit helbred og erstatte nogle kopper kaffe i løbet af dagen. Derudover er det nemt og billigt at lave drikken i sit eget køkken. Det eneste udstyr du skal bruge er en mikrobølgeovn, et rivejern og en si.

Min opskrift er som følger

  • Start med at vaske et stykke ingefær, der har omtrent samme volumen som din tommelfinger.
  • Brug et rivejern til at rive ingefæren og kom det i en kop
  • Fyld koppen halvt op med vand og stil den i mikrobølgeovnen
  • Start ovnen på max watt og hold øje med koppen under opvarmningsprocessen
  • Når du ser vand/ingefærblandingen boble opad, sluk da for ovnen
  • Start ovnen igen på 100-270 watt og indstil timeren til tre minutter. Effekten skal tilpasses, så drikken kun simrer og ikke koger over
  • Efter at ingefærblandingen har simret, drænes den gennem en si direkte i din yndlingskop
  • Tilføj lidt honning, en smule sukker eller Stevia som et kaloriefrit alternativ

Tilsæt gerne kanel, peber eller andre krydderier for at gøre drikken endnu mere krydret – Og sundere!

Udstyr til ingefær-te nørden

Hvis du vil nørde brygning af ingefær-te lidt, så kan du købe dig en te-holder af metal. Den koster ca. 40 kr. i Føtex. Det er den model jeg benytter er til dagligt og kvaliteten er rigtig god.

Denne metode er i store træk som ovenstående opskrift. Eneste forskel er at du placerer ingefæren i te-holderen og varmer den direkte i din kop. Derved kan man minimere lidt opvask og lave teen lidt mere effektivt.

Det virker bedst med revet ingefær, men også fint med snittet ingefær. Dog betyder den mindre overflade på snittet ingefær, at teen ikke bliver så stærk.


Sundhedsmæssige fordele ved ingefærrod

Bekæmper bakterier

De kemiske forbindelser i frisk ingefær hjælper din krop med at afværge bakterieangreb. De er især gode til at standse væksten af bakterier som E.coli og shigella, og de kan også holde vira som RSV i skak. Det viser denne videnskabelige artikel om fordelene ved ingefær i forbindelse med bakterieinfektioner.

Holder din mund sund

Ingefærs antibakterielle virkning kan også gøre underværker i din mund. De aktive forbindelser i ingefær kaldet gingeroler forhindrer orale bakterier i at vokse. Disse bakterier er de samme, som kan forårsage paradentose, som er en alvorlig tandkødsinfektion. Læs mere i denne undersøgelse.

Slitage på celler

Ingefær indeholder antioxidanter. Disse molekyler hjælper med at håndtere frie radikaler, som er forbindelser, der kan beskadige celler, når deres antal bliver for højt. Dermed kan ingefær hjælpe dig til at booste indtaget af antioxidanter i din daglige kost. Og med i gefær-te, så kan det ikke blive lettere, og billigere…

Opbygger immunitet

Ingefær kan give dit immunsystem det ekstra boost, det har brug for til at tackle den kommende influenza eller for at bekæmpe en almindelig forkølelse. Den indeholder de biologiske forbindelser gingerol og shogaol, der kæmper for at eliminere frie radikaler og toksiner, der kan få dig til at blive syg i første omgang.

Ingefærte indeholder også antibakterielle egenskaber, der hjælper med at bekæmpe de bakterier, der kan forårsage sygdom. Ydermere kan det krydrede tilskud af ingefær hjælpe med at løsne overbelastning af brystet, der fører til hoste og lindre ondt i halsen ved at reducere betændelse. Ingefær indeholder høje niveauer af C-vitamin og magnesium, der hjælper med at klare en forkølelse lidt hurtigere.

Forbedrer åndedrætssystemet

Hvis du lider af allergi kan ingefærte være en beroligende måde at lindre de irriterede luftveje der er forårsaget af dine allergier. Allergisk rhinitis (høfeber) er en overreaktion af immunsystemet på almindelige stimuli. Ingefær virker ved at forhindre immunsystemets reaktion, der forårsager hvæsende vejrtrækning, kløende og rindende øjne og nysen.

En af hovedkomponenterne i ingefærs evne til at bekæmpe allergi er forbindelsen 6-gingerol. Denne forbindelse blokerer aktiveringen af T-celler, som er ansvarlige for immunsystemets overreaktion på normale stimuli. I en undersøgelse fra 2016 udført på mus nysede mus, der fik en diæt indeholdende 2 procent ingefær i pulverform, i gennemsnit 2,1 gange mod 15,2 gange i placebogruppen.

Selvom der endnu ikke har været nogle undersøgelser på mennesker, har resultaterne fra dyreforsøg vist sig lovende i behandling af allergiske reaktioner. Grundlæggende fungerer ingefær som en antihistamin, der kan lindre tilstoppet næse og nysen, hvilket gør foråret og daglige allergier mindre invaliderende.

Ingefær er også gavnligt til at understøtte den generelle lungesundhed og har været brugt i 2.500 år som en helbredende rod. Ingefær hjælper med at fjerne slim, renser luftvejene og gør det lettere at trække vejret. Det reducerer også betændelse, der kan forårsage hvæsen og indsnævret følelse i brystet og halsen. Læs mere her, hvis du vil dykke ned i den videnskabelige artikel, hvor dette beskrives.

Hjælper med vægttab

Hvis du vil tabe dig hurtigere , kan du overveje at drikke ingefærte som en del af din almindelige kost. Undersøgelser som den, der er offentliggjort i European Journal of Nutrition, har fundet ud af, at drikke te hjælper med vægttab. Årsagen er, at ingefær har specielle forbindelser, der gør vægttab lettere ved at ændre tarmfloraen.

Ingefær kan hjælpe vægttab ved at gøre det lettere for fordøjelsessystemet at nedbryde fedtstoffer og ved at blokere fedtoptagelsen i tarmene. De samme forbindelser, der tillader ingefær at lindre kvalme, er dem, der muliggør øget effektivitet i fordøjelseskanalen.

I en gennemgang af 27 artikler viste de fleste af de eksperimentelle undersøgelser, at ingefærrod spillede en rolle i at accelerere vægttab. Mens kliniske undersøgelser havde mere begrænsede resultater, gør ingefærens potentiale til at accelerere stofskiftet og kontrollere appetitten, at drikke ingefærte er et godt supplement til en sund kost og daglig motion.

Reducerer smerter og betændelse

Mange mennesker lider af ømhed og smerter forårsaget af træning eller en kronisk sygdom. Indtagelse af ingefærte kan hjælpe med at lindre muskelsmerter og ledsmerter forbundet med gigt, menstruationssmerter og slidgigt. Hovedårsagen bag denne sundhedsfordel er ingefærrodens antiinflammatoriske egenskaber.

En undersøgelse offentliggjort i Arthritis and Rheumatism i 2001 viste, at ingefærte hjalp med smertelindring, når det drejede sig om patienter med slidgigt. Undersøgelsen fokuserede specifikt på knæsmerter og 63 procent af de 247 deltagere følte en markant reduktion i deres slidgigtsmerter efter en periode med daglig indtagelse af ingefær.

Ingefær har også vist sig lovende, når det omhandler lindring af smerter forårsaget af menstruationsgener. En universitetsundersøgelse analyserede virkningerne af ingefærrod på 120 studerende på universitetet. De studerende, der fik 500 milligram ingefærrodspulver i fem dage, viste nedsat intensitet og smertevarighed forbundet med kramper sammenlignet med kontrolgruppen, der fik placebo.

Understøtter hjernens sundhed

Indtagelse af ingefærte kan forbedre kognitiv ydeevne hos midaldrende personer. Det kan også behandle demens og hjælpe med at forebygge neurologiske sygdomme som Alzheimers sygdom og Parkinsons. De fleste af disse fordele er blevet tilskrevet ingefærrodens antiinflammatoriske egenskaber.

I en thailandsk undersøgelse fra 2011 gav man 60 midaldrende kvinder doser på 400 til 800 milligram ingefærekstrakt i to måneder, mens de brugte computerbaserede og auditive tests til at overvåge hjernens funktion. Ved afslutningen af undersøgelsen viste kvinderne, der modtog ingefærekstrakt, forbedret arbejdshukommelse og hurtigere kognitiv ydeevne. Undersøgelsen viste også en øget opmærksomhed og bedre hukommelse.

Et dyrestudie fra 2013 fandt en sammenhæng mellem brugen af ingefærrod og reducerede symptomer på Alzheimers sygdom. Rotter fik varierende doser af ingefærrodekstrakt over en periode på 35 dage og fik derefter testet deres hjernefunktion. De rotter, der fik ingefærrodekstrakt, viste færre forekomster af hukommelsessvigt. Der er beviser for, at ingefær kan have en effekt på at forsinke de kognitive virkninger af Alzheimers og Parkinsons sygdom.

Bioaktive komponenter

Ingefær er fuld af aktive elementer, såsom phenol- og terpenforbindelser. Fenolforbindelserne i ingefær er hovedsageligt gingeroler, shogaoler og paradoler. I frisk ingefær er gingeroler de vigtigste polyfenoler, såsom 6-gingerol, 8-gingerol og 10-gingerol. Med varmebehandling eller langtidsopbevaring kan gingeroler omdannes til tilsvarende shogaoler. Efter hydrogenering kan shogaoler omdannes til paradoller. Der er også mange andre phenoliske forbindelser i ingefær, såsom quercetin, zingerone, gingerenone-A og 6-dehydrogingerdion.

Antioxidant aktivitet

Det har været kendt, at frie radikaler, såsom reaktivt oxygen, spiller en vigtig rolle i udviklingen af mange kroniske sygdomme som eksem. Det er blevet rapporteret, at en række naturlige produkter har antioxidant potentiale. Fødevarer som grøntsager, frugter, spiselige blomster, korn, lægeplanter og urteinfusioner er gode i denne henseende. Flere undersøgelser har fundet ud af, at ingefær også har et højt antioxidantniveau.